Hej, 

Jag har börjat meal preppa åt ett gäng som tränar mycket och vill ha matlådor. Maten är noga sammansatt och vägd för att uppnå bästa resultat. Jag har fått tydliga instruktioner om hur mycket varje portion ska innehålla. Mitt jobb och utmaning är att göra god mat inom ramen för dessa mängder och tillåtna livsmedel. Som tur är har jag rätt bra koll, själv efter min månad med Whole30, på vad som är ren och bra mat att äta ur ett hälsoperspektiv. 

Jag var lite överväldigad av uppgiften först men märkte snabbt att det inte var så svårt som jag trodde. Det tar så klart lite tid att planera menyn, som består av tre olika rätter per dag. Varje person äter tre mål lagad mat om dagen, samma mat sex dagar i veckan. Jag vill ju inte bara att det ska vara stekt kyckling och kokt ris. Det måste finnas färg och smak i matlådan också. Inte så lätt när man är van vid sås och andra smakförstärkare och tillbehör men det går ju.

Jag känner att jag, precis som under Whole30-perioden, får upp ögonen för en nyttigare slags matlagning. Till skillnad från Whole30 är dock gryn och ris och mjöl tillåtet. 

Att väga maten innan och efter tillagning är inget jag någonsin sysslat med tidigare men även det har varit nyttigt. Jag använder normalstora matlådor och en portion fyller en låda bra trots att den är mindre än en vanlig portion. Men det är när man ser det som man inser hur mycket extra man äter. Att man äter bra mycket mer än vad kroppen behöver, speciellt om man har ett stillasittande jobb.

En av rätterna jag lagade denna första omgång var en ugnsbakad torsk med bulgur.

Frysta fiskblock i en ugnsform, salt, peppar, lite olivolja, rivet citronskal, pressad citron, fryst basilika och skivad vitlök är smaksättarna. 

Sätt in formen i varmluftsugn 175 grader i ca 20 minuter. Servera med buljongkokt bulgur eller couscous.

Fisken blev förvånansvärt smakrik, även utan grädde eller crème fraiche som jag gärna vill tillsätta i vanliga fall. Den blev saftig och fräsch tack vare citronsaften också. Det bildas som en sky i ugnsformen som jag hällde över fisken och bulguren så ger det lite extra smak när man värmer matlådan.

Testa du med och gör ett gäng matlådor så att du har till veckans luncher eller middagar. Då vet du att du får i dig bra och vällagad mat och behöver inte lägga tid på att handla och laga mat varje dag och riskera att frestas att köpa snabbmat istället.

Print Friendly
Related Posts

Torsk till middag

2014-07-15 22:42:48
christine95hotmail-com

18

Nyttig paj med grönsaker är förvånande god

2013-05-16 12:00:50
christine95hotmail-com

18

Nyttiga chips

2012-06-08 10:00:13
christine95hotmail-com

18

Magsjuka är den värsta sjukan!

2017-03-06 20:08:30
christine95hotmail-com

8

Kycklingrullar med äggröra

2017-03-04 09:06:57
christine95hotmail-com

8

Chili con carne och mangosallad

2017-03-03 11:58:57
christine95hotmail-com

8

Betyg 100 av 100

2017-03-02 16:34:35
christine95hotmail-com

8

Dessertsemla i glas

2017-02-28 11:45:38
christine95hotmail-com

8

Skinkrullar med tomat- och basilikacrème

2017-02-25 17:42:56
christine95hotmail-com

8